Komunikace se zákazníkem je základ úspěchu
Jednou z nejdůležitějších součástí tvorby loga je co možná nejpřesnější zadání od klienta a následná komunikace v jednotlivých fázích procesu. Přínosem toho je potom kratší a efektivně vynaložený čas, tudíž i nižší cena a také spokojenost s výsledkem.
Pokud bychom si vzájemně viděli do hlavy, tak by byla výroba loga velmi jednoduchá a efektivní. Zákazník by si představil vysněné logo, které by šikovný grafik překreslil do křivek a odeslal spolu s fakturou klientovi. Bohužel, nebo vlastně bohudík tomu tak není.
Ze zkušeností bych rozdělil zákazníky do tří skupin:
1/ Ti, kteří mají již jasnou představu o výsledku, často i pošlou ruční skicu loga.
2/ Ti, kteří nemají žádnou představu a nechají kreativitu na grafikovi.
3/ Ti, kteří něco chtějí, ale neumí to srozumitelně popsat a třeba i často mění zadání.
Se skupinami 1 a 2 se spolupracuje většinou velmi dobře, i když i zde mohou být menší či větší úskalí.
Opravdová výzva jsou ale klienti ze skupiny 3. Zde je potom nutné využít naše komunikační schopnosti na 100% a pokusit se postupnými krůčky dosáhnout společného cíle. Pokud probíhá spolupráce ONLINE bez osobních schůzek, tak je to ještě náročnější ze zákazníka „vymáčknout“ konstruktivní zpětnou vazbu.
Přiznám se, že občas (naštěstí je to velmi sporadické) raději navrhnu klientovi ukončení spolupráce, protože se nedokážeme naladit na stejnou frekvenci a nikam se neposunujeme.